Kenduri Ainur Syuhadah..

Jun 13, 2009


Kenduri Ainur Syuhadah (Ada) sgt sederhana tp meriah. Kami sume sampai kat umah akak jam 8.30 gitu. Aku n amin dua beranak je sbb laling keje. Kami naik 1 kete je le kan ikut jalan kg x lalu le kat umah opah. Atok dtg ngan opah, kak t n ecah. Ayah ecah pun xde pun kena koje..sian. Walo pun ikut haluan masing² tp kami smpai serentak. Naik le kami ke rumah akak. Makcik² marhaban sume dh sampai. Kami pun dok la kat tepi buai sbb nk tggu majlis berlangsung je. Men² la ngan ecah, ngan ada, timang² jap..best..hehe amik gambor..pastu bila turn ada masuk buai terus amik gmbor ade dlm buai..wah..tido si ada..sonok dia jd pengantin. Pas si ada si ecah pun masuk buai gak, tp saje maleh tempek gambor ecah..besor sgt. Berat blog aku nti hahaha..

Tengah bz² riuh rendah kat atas, anakku si amin bz men pasyor (pasir) kat bawah umah. Wah..wah..aku tgk kesian si atok tpakse melayan kerenah satu² cucu hero dia kan. Mmg letih la toknye. Kang dibior kang takut tkena apa². Nak tak nak toknye ikutnye. Tp ye la..kat atas sume gegirl tu yg amin rimas tu jadi rebutan lak. Amin sonok lagi men sorg² kat bawah leh tgk atok² len dok hidangkan mkn, basuh pnggan ect²..amin.. amin..aku pun surrender ngan dia nie..yg best nye tido malam udah 2 kali ngigo..huhu

Ape nak buat kan..atok time ni dah berpuluh sbb td tolong kat dapur pastu dlm masa yg same cucu pun kena tgk jgk..aku hanye mampu usha diorang dr tangga je..hehhe..mane tau kot² bukan amin yg nangis tp atok yg teriak..kes naya..so layan je..

Pagi tu habis dgn marhaban berehat sebentar bersama kitkat..eh tak! Kami melepak kat bawah. Tghari kang ade tahlil. Tetiba akak suh amik gambor dia anak beranak. Jadi bila dgr je cenggitu si amin yg menyibuk kat tepi. Alahai anakku, ade je nk interprem. Slumber badak dia aje si amin ni x kasi can lgsg kat makngah nye. Tp lantok le kan..janji amin x meragam hehe..aku pun hepi. Pakngah (abg alias) pun x kisah, akak aku je saje jeles ngan amin..haha..amik je la gambor deme anak beranak..

Ramai la jiran² mak mertua akak yg dtg. Suami akak aku ni (abg alias) anak no. 4 tp dia yg last skali kawen. Perkahwinan yg diaturkan oleh keluarga ye bukan cintan cintun ye. Akak duk kat umah mak mertua sbb anak²nye len sume dok umah sdiri jadi abg alias pun x kan nk tggl maknye sesorg kan..maknye pun baik sgt mcm arwah opah aku..betui..suka aku. Balik pada akak aku td kan..Akak aku kawen dulu cume rezeki anak je lambat skit..tu la amin jadi cucu sulung hehe my hero! Setelah berubat, baru le akak aku ni pregnant..menurut kata org tua yg mengubati akak aku ni, akak aku mewarisi saka..Ha..aku tekejut jgk mase tu. Sbb katenye saka tu dtg dr belah abah aku..wah meriah. Tak tau pun benonye..x penah story pun. Pd peha akak aku pun mmg dr dulu lagi ade bekas lebam yg besar..kat situ la benda tu tumpang. Oleh itu, bile tanye balik kat abah, mmg benda tu ade n dtgnye dr atok abah..oo mcm tu. Patut la abah pun x penah citer kat kami. Mujur saka tu ikut akak..hehe kalo kat aku..oh tidak! Kata akak mmg dh buang le kan benda tu. Takper la kalo camtu kan. Tp skang nie, si ada plak buat hal..asik menangis teutama time maghrib..n blh bawa smpai ke jam 11 mlm. Bayangkan? x sampai hati pun..tp mak mertua akak ni x pecaye benda² cenggitu kan..jadi dienjut, dipujuk aje si ada..ehm ikutkan kami nak g berubat la..mana tau kan..zaman skang ni pun mcm² benda ade kita bukan ade. Ape²pun aku harap ada cpt sembuh..

Ini lah anak sedara aku..Aishah lahir 5hb Sept, Atok 4hb Sept, Ada 25hb april, aku 28hb april..hehe amin 15hb Okt..xde geng! haha..Ni la muke² anak sedare aku yg montel² syg korang sgt²..dh besa jadi gegirl yg solehah tau..ingat kat Ude korang ni..k

Amin ni budget dh mandi aku nak tido kan..skali tu, lagi ligat main kat bawah ade lah..ni aku suh adik aku lak jaga. Aku bukan malas tau..tp mmg x larat nk layan kerenah birokrasi si amin..ishh..slalu kalo bab² cenggini laling je tolong handlekan tp tu le..laling keje le plak..jadi terpakse le kan kami bergilir² menjaga amin yg aktif ni..huhu..mama syg kamu jgk amin..jadik anak babah yg soleh k..petang tu jam 2.30 cam tu kami sume balik lepas selesai majlis tahlil..huhu..balik tu..aku n amin tido dgn nyenyaknye..

3 kOmEn:

asis said...

slamat berkenduri

Monkey D Luffy said...

memang cam bapaknya

hahaha

atle ♥ waT¡e said...

asis : slmt sudah..

kapten : betul..x syak lagi

Post a Comment