1

Aiskrim

May 22, 2011

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

~ Abg Long suapkan Adik makan ice cream ~

Hari ini ada orang mengidam makan askrim. Tu la dibelikan. Kalau tak dapat karang menangis tak ingat dunia. Nasib baik jadi orang baik hari ini. Alhamdulillah. Dua-dua ikut perintah ja hari ini. Makan sama-sama. Bermain sama-sama. Senang kerja saya hari ini.  Time mereka makan aiskrim tadi, terfikir pula dah lama tak snap gambar mereka. Itulah saya ambil tu. Jadilah kenangan buat hari tua mereka kelak. InshaAllah.

Story pasal Abg Long pula ya. Tak banyak nak story. Nak bagi tau.Esok Amin ada exam. Tiga hari ja. Mulai esok alphabet. Lusa Numbers. Tulat Colouring. Memang dalam minggu ni pun Amin banyak study (Cewah!) Semoga Amin tenang semasa exam esok. Hehehe..fikir dulu sebelum jawab soalan ye nak. Fikir dengan baik. Hehehe...Anda pula, doa-doakan anak saya lulus dengan cemerlang ya... (^-^)

Ok. Adik pula. Macam-macam sudah perangainya. Apa yang orang buat semua dia tiru. Tengah explore la katakan. Biarkan ja la..aksinya kadang-kadang menggelikan hati. Tapi kan adik ni, garang lah. Mengalahkan saya. Cengih orangnya. Hahaha. Kadang-kadang tu, suka hati dia ja babab Abg Long. Eeee...geram jugak dibuatnya. Tapi ada masanya disayang-sayang Abg Long dia... Budak-budak kan. Memang macam tu. Macam manalah bila mereka dah besar nanti..rindulah nanti zaman-zaman kecil mereka...

Sekian dahulu perkembangan anak-anak saya. Ketemu di lain hari dan waktu. InshaAllah. Wassalam.
0

Segan / Pemalu

May 20, 2011

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah. Bahagia rasanya hari ini. Kenapa ya. Ntahlah. Perasaan saya ja tu. Atau mungkinkah kerana Pn. Hajar pegang dagu saya pagi tadi ketika berbual..erkk! Tergamam dibuatnya. Ada guna-guna ke? Ngeee~ (melawak ja ya puan hajar...)

~ subhanallah ~

Hari ini, tak pasal-pasal diminta mengajar kakitangan office guna sistem kehadiran. Huhu..saya paling tak suka bila kena mengajar. Bukan kedekut ilmu ya. Tapi memang segan! Walaupun, yang terlibat kebanyakannya perempuan yang sememang kenal antara satu sama lain.

Inilah salah satu kelemahan saya. Berhadapan dengan semua orang dan menjadi perhatian semua orang..! Walaupun, saya memakai klip bunga di kepala sebagai penghias hijab saya hari ini (2 3 orang dok puji..) tapi still segan sewaktu memberi tunjuk ajar..hahaha. Tapi setiap yang bermula pasti berakhirkan bukan? Tak la lama pun bercakap..tapi bila dah tamat tu...fuhh! Leganya..Mohon maaf pada semua jika ada terkurang ya...(dengan harapan semua orang baca blog saya..hehehe)

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *

Last year, dalam bulan April kalau tak silaplah..saya dan officemate (termasuklah bos saya) menghadiri kursus berkaitan 5S yang turut melibatkan semua jabatan lain. Masa tu, kami diminta untuk membuat presentation setiap jabatan. Haa..bab ni yang saya suka kalau bab-bab menulis atas kertas mahjong (betul ke spealling nih?) Suka la kan..tulisankuchantique! (Allah..riaknya kamu!)

Malas nak cakap banyak..korang tak caya nanti. Sila lihat picture di bawah... :-)

 ~ Chantique tak?? ~

~ Dr kiri my bos, saya, kak liza (skrg dh slim tau!) dan mr.B ~

~ Masa kena present..saya tak berani nak pandang audience ~

~ Segannye Tuhan ja tahu...hahaha ~

Kelemahan saya lah ni. Nasib lah dah kahwin dah bersanding..kahkah. Ampun. Memang pemalu saya nih. Tak boleh dinafikan. So kepada sesiapa yang tidak mengenali diri ini sepenuhnya..kadang-kadang mungkin saya nampak sombong. Sebolehnya, cubalah fahami saya memang begini. Hehehe....

Saya tak cuba untuk berubah dan tak mungkin berubah sebab sifat segan/pemalu ni memang bagus bagi wanita..hehehe...

Allah. Terima kasih di atas kurniaanmu (bertulisan cantik dan pemalu). 

Wassalam.
2

Kandungan Luar Rahim

May 19, 2011

Apa itu Kandungan Luar Rahim?

Kandungan Luar Rahim atau "Ectopic Pregnancy". Ia membawa maksud, embrio yang telah dipersenyawakan membesar bukan pada tempatnya iaitu di luar daripada rahim. 98% daripada kandungan luar rahim ini ialah pada kawasan tiub fallopia dan ia dipanggil "Tubal Pregnancy". Yang lain-lain ialah di serviks, di dalam kawasan abdomen (omentum atau peritoneum) dan ovari.


Kenapa Mengandung di Luar Rahim?

Di dalam tiub fallopia mengandungi rerambut halus yang dipanggil CILIA. Ia bergerak seperti penyapu dan akan menolak perlahan-lahan embrio dari kawasan persenyawaan ke arah rahim. Apabila CILIA ini telah rosak maka pemindahan embrio ke dalam rahim secara normal akan terganggu.

Antara risiko dan penyebab mengandung luar rahim ialah :-
1. Jangkitan di sekitar pelvis oleh kuman-kuman seperti gonorrheoa atau Chlamydia. Kuman ini akan menyebabkan kerosakan pada dinding tiub fallopia yang menyebabkan parut. Ini juga menyebabkan dinding fallopia menghadapi kerosakan dan kehilangan CILIA.

2. Pembedahan sebelum ini pada kawasan tiub fallopia seperti pembedahan rekonstruktif tiub atau "ikat tiub" boleh merosakkan struktur tiub fallopia.

3. Pernah mengalami mengandung luar rahim sebelum ini. Terdapat kajian yang menyatakan risiko mengandung luar rahim semula adalah 15% sekiranya berulang kali pertama dan 30% untuk kali kedua.

4. Pemakaian Alat Dalam Rahim atau IUD mempunyai risiko untuk mengandung luar rahim. Walaupun begitu jumlah kes keseluruhannya adalah sangat rendah, kerana fungsi alat ini yang menghalang kehamilan.

5. Kecacatan tiub fallopia sejak lahir.

6. Kajian juga menunjukkan, MEROKOK ketika persenyawaan berlaku mempunyai kaitan utama untuk mengandung di luar rahim.

7. Ketumbuhan dan penyakit seperti tumor atau endometriosis boleh mengganggu pergerakan embrio dan menyebabkan masalah ini berlaku.


Gejala Mengandung Luar Rahim

Apabila seorang wanita di dalam jangka umur subur datang dengan sakit perut yang teruk, di sebelah kiri atau kanan bahagian bawah, maka mengandung luar rahim perlu diketepikan. Ini adalah kerana mengandung luar rahim boleh menyebabkan pendarahan di dalam perut dan boleh menyebabkan kematian.

Selain daripada sakit perut, pendarahan pada vagina yang seolah-olah datang period boleh mengkaburi pesakit kononnya mana mungkin mengandung kalau datang period. Sedangkan ia bukan lah period tetapi pendarahan akibat mengandung luar rahim.

Beliau juga mungkin boleh mengalami tanda2 awal mengandung seperti terasa ngilu pada buah dada dan puting, pening dan loya atau muntah-muntah beberapa hari sebelum itu.

Sekiranya pendarahan terlalu banyak di dalam perut, pesakit akan mengalami pening-pening, rasa lemah badan, perut menjadi keras, sakit pinggang dan belakang dan boleh pengsan.

Bagaimana Diagnosis Dibuat?

1. Selain daripada sejarah pesakit, Pemeriksaan dengan memasukkan dua jari ke dalam vagina menunjukkan kesakitan pada serviks, dan bengkakan pada sekitar dinding vagina berhampiran serviks
2. Kehadiran hormon HCG pada air kencing ataupun darah boleh diperiksa.
3. Ultrasound abdomen menunjukkan tiada kantung kandungan di dalam rahim
4. Transvaginal Ultrasound adalah kaedah paling berguna - boleh menunjukkan pembengkakan di dalam tiub fallopia, kandungan rahim yang kosong dan pendarahan.

Apakah Perawatan Mengandung Luar Rahim
Buat masa ini dua cara utama perawatan di Malaysia ialah melalui pembedahan samada Laparoskopi atau Laparotomi. Laparoskopi lebih banyak digunakan sekarang kerana ia tidak memerlukan pembedahan besar. Ia cuma menebuk tiga lubang kecil di perut di mana 3 alat dimasukkan melalui lubang. Pakar boleh melihat masalah yang berlaku melalui alat ini dan pembedahan kecil boleh dilakukan tanpa membuka perut pesakit.

Walaupun begitu, had nampak laparoskopi adalah terbatas. Sekiranya pendarahan terlalu banyak sehingga menghalang penglihatan atau pendarahan tidak boleh dikawal, maka option untuk menukar ke pembedahan terbuka dilakukan. Pada kebiasaanya, tiub yang rosak akan diikat dan dibuang. Proses ini dipanggil salphingectomy.

Kenapa saya tiba-tiba post berkenaan perkara ini. Ehm..kawan (dah macam adik) saya tina, baru sahaja selesai menjalani pembedahan kes di atas semalam (18.05.2011). Story lanjut dari beliau masih belum diketahui. Sewaktu kunjungan saya dan kak liza semalam di Wad 1, beliau baru sahaja keluar dari bilik pembedahan dan masih lagi tidak sedar kerana kesan dibius. 

Walau bagaimanapun, beliau sempat juga celik mata..sekali, dua kali, tiga kali..melihat kehadiran kami. Menitis  air mata beliau..namun sempat juga beliau ukir senyuman buat kami...huhu..semoga beliau cepat sembuh dan tabah dalam menghadapi apa jua dugaan dariNya. Amin..

Sumber dipetik dari 
0

Mak Abah..

May 17, 2011

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

Seronoknya cuti ya. Alhamdulillah. Kebetulan pula tu mak dan abah tak sihat. Dapatlah mereka rehat. Adik saya pun sama. Kesian. Sibuk-sibuk nak mendirikan masjid tak lama lagi ni..tak sihat pula dia. Dah la kekasih hati jauh. Lagi kesian. Huhuhu...

Esok tak tau lagi macam mana. Kalau mak abah masih tak sembuh, ingat-ingat nak amik cuti ja lah. Tak sampai hati. Sedangkan masa saya sakit minggu lepas pun saya ke sana. Mereka la kena tengok anak dan cucu sementara suami pergi kerja. Huhu..tak habis-habis bukan nak susahkan mereka. Allah. Besarnya perngorbanan mereka tak terbalas dengan wang ringgit saya yang ciput. Huhu...

Ini masa kami sambut birthday mom n cucunya 'syuhada' (anak kakak) hujung bulan yg lepas. Alhamdulillah. Walaupun disambut lambat tapi semua berjalan dengan lancar. Menunya, kek birthday, bihun ke mee goreng ntah saya pun lupa, sate, mini cheestart yg sgt sedap dan jajan. Kami celebrate waktu malam.

Tengok ada..suka betul dia makan sate. Dialah kanak-kanak yang paling baik malam tu. Tak macam amin dan ecah..fuhh macam-macam aksi. Sekejap gaduh..sekejap baik...hahaha..seronok sekali sekala buat makan-makan macam nih. Yang paling seronok kalau semua dapat berkumpul. Best. Tapi jadilah kalau dua tiga kerat ja pun..tak semua duduk dekat dengan mak abah..

Owh..saya nak menaip panjang-panjang tapi masa tak mengizinkan. Saya nak baring-baring jap...hahahaha. Nanti saya menaip panjang-panjang. At least ada juga bahan untuk tina, fiza, elly, puan zailan n semua semua di luarnak baca n kongsi cerita...tak gitu... :-)

Mak abah..moga cepat sembuh ya!!

Wassalam.
0

Anak-anak

May 16, 2011

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

Huawhhh..lama saya bertapa eh! Sebulan? Ke mana? Menuntut ilmu? Mencari ilham? Heee... Tidak semudah itu. Tidak sama sekali. 

Tenggelamnya saya adalah dek kerana hal-hal rumahtangga yang tak menentu. Kebiasaannya tersusun mengikut jadual, kini tunggang langgang bagaikan apa ntah. Haha. Belum lagi lihat keadaan di rumah. Mujur suami dan anak-anak sporting walaupun rumah macam tongkang pecah! Benar!

Rindunya pada blog nih. Tuhan ja tahu. Huhu. Tiap kali nak mula menulis pasti tak kesampaian. Maklumlah, saya kan wanita bekerjaya yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Syukur! *Izinkan saya puji diri sendiri di blog sendiri ;-)

~ Dialah, tunggak masa depan saya. InshaAllah. ~

Eh..eh..kenapa gambar lama Al-Amin yang saya post di sini. Tembam kan Amin masa ni? Dalam setahun agaknya umurnya masa ni. Bukan apa. Awal pagi sampai di office saya melihat satu ke satu satu folder yang ada dalam pc nih. Haha..Jumpa gambar dia masa kecil. Rindunya masa kecil dia. Sekarang dah nakal. Dah pandai marah orang tua. Bodoh! Gila! keluar dari mulut dia lepas pulang dari tadika. Ehm..kalau kata-kata macam ni keluar dari mulut saya dan adik beradik ketika zaman kecil kami, maunya dah kena makan cili padi..kah...kah!!! Ya ampun!

Anak-anak. Saya dah nampak dah perubahan mereka bila mereka membesar. Hehe..adik yang baru setahun pun macam-macam ragamnya mengalahkan abgnya. Allah. Besar sudah kamu semua ya. Semoga kalian temui kebahgiaan hidup dunia dan akhirat. InshaAllah.

Salam sayang buat anda yang sudi membaca. Take care n jumpa lagi. Wassalam.

*Kami anak beranak baru ja sembuh dari demam, selsema, batuk dll. Kini giliran mak, abah n bob..kasihannya mereka :-(
0

Saya Tahulah....

Apr 15, 2011

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah..adiksmart sudah beradu di kamar. Lega sikit. Tinggal aminsmart ja sedang menonton channel disneynya. Silih berganti. Rasanya saya dah boleh hafal siaran cartoon yang ditayangkan. Layan ja la. Ini ja caranya nak bagi anak bujang saya berada dalam posisi yang terhad. Kalau tidak...ntah la. Mungkin lagi bersepah rumah ada la. Anak saya. Saya tahu lah. ^_^

Saya ambil gambar ni petang tadi. Macam-macam gaya muka..sudahnya adik lari ke lain. Malas agaknya nak layan mommy dia. Adik dah pandai buat apa ya? Owh..sudah mau berlari gayanya. Ikut saja abg n kak ecah berlari dan bermain. Lagaknya bagai anak berusia 2 3 tahun. Sudah pandai bersalam dan cium tangan (walaupun agak lambat berbanding abgnya dulu). Kebolehan dan pencapaian anak-anak berbeza bukan? Heee..

Kalau bercakap pula, adik boleh mengikut bunyi yang mudah contohnya, satu, bye bye, nak, miaw miaw..bolehlah seakan-akan ja bunyinya (yang ni lebih cepat berbanding abgnya). Adik paling suka mandi. Serius. Saya pun geram jadinya.. Pantang ja tengok orang mandi semuanya dia nak join. Kalau tak dapat..nangislah. tapi yang bagusnya adik ni bab nangis nangis sekejap ja. Tak lama. Gimik ja lebih. So tak hairan lah..Bukan macam abg long. Fuhh! Dia lah juara bab menangis ni. Ish..malaslah nak cakap. Sakit hati tau! Heee..anak saya. Saya tahulah..
Ni ha. Gambar pagi tadi. Setiap pagi, setiap hari..wajiblah darah saya naik ke kepala. Bukan apa, pagi-pagi memang liat. Liat dalam segala-galanya. Liat nak bangun. Liat nak mandi. Liat nak pakai spender..sampailah nak pakai kasut. Memang pagi-pagi lagi saya dah diuji dengan kesabaran. Rasa nak nangis pun ada. Hahaha. Betul tau. Memang ada masanya rasa nak nangis. Saya tahulah. Saya kan sensitip!

Tapi itu lah kan. Walau macam mana susah pun mereka..itulah anak-anak saya. Amanah dariNya. Fikir baliklah, macam tu lah susahnya mak abah besarkan saya. Bagi makan, bagi pakaian, bagi ilmu dll. Macam-macam kan. Sesungguhnya masa membuatkan saya lupa. Betapa besarnya pengorbanan mereka. Allah. Lalainya saya. Huhu...
Hoo..hoo..inilah dia manusia yang lalai itu! Ntahla apa nak jadi dengan dia. Sempat lagi nak tayang pic pakai shawl rania beli kat Ika. Huhu. Dah bersuami dah ada anak tapi tak sedar-sedar lagi nak bertaubat. Ingat dunia ja! Betulkan syg?? Am I right??? Saya tahulah.. DIA juga pastinya setuju dengan kata-kata saya ini...

Owh..Saya sayang awak. Hanya awak ja yang boleh ingatkan saya!

Oklah. Saya minta diri dulu. Nak selesaikan kerja-kerja mendobi. Thanks sudi singgah! Wassalam.

*Panas betul malam ni kan? (Opss! See...?)
0

sampai hati DIA menDUAkan saya!!!

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

Saya ada masalah. Masalah peribadi. Tak tahu nak luah kat mana, pada siapa. Sedih. Hanya Allah yang tahu.....ehmm...anda nak tahu ke?? Dah 2 minggu saya pendam hal ni...

"Sampai hati dia buat saya macam ni. Apa kurangnya saya?? Saya betul-betul terkilan dan sangat-sangat sedih bila semua ni jadi pada saya. Sekarang...Biar la semua orang tau..saya tak kisah...saya tak kisahhh....!!!!! Huhuuhu... Menangis air mata darah sekalipun DIA tetap buat tak tahu.... apakah yg patut saya lakukan...?? Uwaaaaa!!"

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

sampai hati adik 'mengopek' dengan Opahnya!!! 

Opah kan dah monopous dik!! (ni atok yg cakap yer...bukan I). Sebenarnya tak kisah pun. Adik ngopek pun suka-suka ja. Tapi yang kelakar tu sampai tertidur pun ada. Dasat lar tu.. Tapi tak kisahlah, maybe kalau cerita pada MIL pun dia akan buat perkara yang sama. Kan mama kan? Hehehe...

Petang tadi sebelum saya ke pejabat semula Adik mengopek dengan Opah sambil menonton wOnderpets..kusyuk! Saya intai dia..dia ketawa..nampak sangatlah dia main-main ja..siap tepuk² dada Opahnya..adoyai!! Jangan nakal-nakal ya anak mama..

Alhamdulillah...Sekarang ni nak tinggal lama sikit pun senang mama..lalala~

Sekian gOsip dari saya hari ini..wassalam.
0

Message bOOk!

Apr 8, 2011

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

Dah tiga hari buku ni teacher Ain letakkan dalam beg sekolah Amin. Maybe, supaya parents tak lupa akan "perkara" di bawah...(ehmm..padan muka Abg Long kena sekolah ari sabtu serius betul tadika ni bab pendidikan anak-anak...bagus²..mama LIKE!!)

Dah post kat sini..hopefully, saya dan suami tak lah tetiba hilang ingatan yer...hehe. Deepavali tahun ni, Abg Long kena beli baju raya banyaklah sebab nak rayer sakan..yer tak?

Adik...kita nak ke mana eh esok sementara Abg Long sekolah esok??  /(^_^)\

Wassalam
Full Stop!
0

Eksiden!

Apr 7, 2011

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

Malam ni, saya ditinggalkan oleh suami bersama anak-anak. Suami pergi main badminton. Dah biasa dah ditinggalkan begini. Takper..bukan apa pun. 

Lepas makan malam dengan anak-anak, saya sempat mendobi baju untuk pusingan pertama. Sambil Abg Long menonton cartoon, Adik kelihatan mundar mandir dengan mata yang luyu macam mengantuk. Saya ajak Adik masuk tidur terus dia pegang tangan saya dan kami sama-sama masuk bilik..

~ Lebih kurang macam ni la mata ngantuk adik tadi ~

Yang bestnya, boleh pula Adik bangun dan bermain atas katil selepas menyusu. Melompat. Mengutip bantal. Buang bantal. Berpaut ke dinding. Saya masih berbaring dan layan ja lah sebab tau mesti dia tidur lepas main sekejap. Last-last adik macam nak jatuh ke arah saya dan saya nak sambut lah tapi malangnya ibu jari saya dengan tepatnya masuk ke mulut Adik dan terkena lelangitnya...wah..meraunglah Adik tidak terkata...

~ Gigi Gambar lama...sekarang 6 batang sudah giginya ~

Tiba-tiba masa nangis tu Adik terbatuk dan terus keluarkan darah yang banyak..kenalah pada baju saya dan dia. Ee..takutnya. Panic juga. Call suami tak berjawab (ishhh..tak kan tengah main dalam court nak bawa hp..ye tak?) Takpe..Pujuk punya pujuk nak tengok mulutnya tak dibagi. So, dah takde cara lain dah..terus saya kasi dia menyusu..lama sikit tu..Adik dah ok...boleh senyum senyum sudah...huhuhu...sori my dear...

Alhamdulillah...lepas 'eksiden' tadi Adik dah pun tidur sekarang..senang sikit saya nak ngadap lappy sambung mendobi...lalala~

Oklah..terima kasih sudi membaca aduan rakyat saya malam ni...wassalam.
0

Jahat

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

Jahat. Siapa? Ntah..saya kot. Korang jahat tak?

Saya masih berusaha untuk menjadi penulis tegar..wassalam.
0

Ekspedisi Gunung Hijau - CuTe!

Apr 6, 2011

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...


Wah..wah...wahh...Bolehkah ni nak mendaki Gunung Hijau 10hb ni...erkk!!  

Stamina ok ke kO? Ntah la..yang pasti terpaksa juga tinggalkan anak-anak terutamanya Adik seharian bermula jam 4.30 pagi...uwaaa!! I'm sorry sayang..I have to do this..I can't say nO..cause ur mommy is going to be very very cute after this programmm....hahahaha!

Ok..ok..sekian dulu. Misi nak jadi penulis tegar boleh berjaya rasanya ni...ting tong...ting tong...! *Bengong jap!

Anda. Yang masih sudi membaca. Jangan lupa, mendoakan keselamatan saya dan rakan-rakan cute sepanjang pendakian. Terima kasih. Wasalam.
0

Manjung Fun Run 2011

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

Sebolehnya saya nak jadi penulis yang tegar..hehe...


Info untuk hari ini adalah berkaitan dengan Manjung Fun Run 2011 anjuran Pejabat Belia & Sukan Daerah Manjung. Larian ini akan diadakan pada 17hb. April 2011 (Ahad) bermula jam 7.30 pagi sejauh 2.5km..

Peserta larian adalah mengikut kategori iaitu Pemimpin (Ketua-ketua Jabatan), Remaja (7 - 14 tahun), Rakan Muda (15 - 25 tahun), Belia Lelaki (26 - 45 tahun) Belia Wanita (26- 45 tahun) dan juga Veteran (46 tahun ke atas).

Terdapat juga acara sampingan seperti Senam Cergas Komuniti dan Cabutan Bertuah. Ada hadiah (hamper) dan sijil bagi pemenang 1 - 10 mengikut kategori. Sesiapa yang berminat boleh buat pertanyaan atau dapatkan Borang Penyertaan di Pejabat Belia & Sukan Daerah Manjung, Tingkat 3, Bangunan Persekutuan Seri Manjung. No Tel : 05-6881699 (Cik Norazrin / Cik Ku Azreen / Pn. Ika)

Ehm..macam nak sertai..tapi tengoklah nanti yer..join ke tidak. Kadang-kadang saya ni semangat berkobar-kobar nak join tiba ja hari sebenar, sekelip mata keputusan boleh berubah...hahaha

Sekian dulu berita terkini dari saya. Wassalam.
0

Mak

Apr 4, 2011

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

Saya cemburu bila melihat mak orang lain sihat. Huh! Mak saya bukan x sihat..tapi 'sihat dalam cara dia' (menanggung penyakit diabetes). Tahu kan maksudnya. Ke dua-dua belah kaki mak penuh dengan parut marut.

Sejak minggu lepas, asyik cakap nak pergi rendam air panas lah, air masin lah, minta carikan ubatlah. Gara-gara kakinya bertambah-tambah gatal. Huhuhu...saya faham tapi saya ntah tak tau nak cakap macam..yang menanggung ja tahu. Saya tak nak bebel kat mak..sebab nanti mak yang terasa.


Paras gula dibadannya pun sudah 13 hari ini. Tinggilah tu. Bila saya kata mak makan manis..sebab itu lah tinggi jadi gatallah kaki mak tu. Mak tak percaya dengan kata-kata saya. Mak kata, mak tak makan manis pun..mak tak makan nasi dah dua hari. Mak kata biarlah mak tak makan. Huhuhu...saya diam ja la. 

Fikiran saya melayang-layang ntah kemana..fikir kalau-kalau..ehmmm *isk..sik nangis jap eh (tak boleh nak tahan dah....

Kalaulah mak tahu betapa saya sayangkan mak..apa yang abah dan kami semua larang semua tu adalah untuk kebaikan mak..sebab kami semua masih perlukan mak..kalau mak tahu...huuhuhu Allah...

Selamat Hari Lahir Mak...sayang mak!! (walaupun anak mak ni sebenarnya tak pandai nak tunjukkan rasa sayangnya pada mak..uwaaaaa!!)

Wassalam.
0

Penang : Misi Jejak Kasih #3

Bismillahirrahmanirrahim....
Assalamualaikum wbt...

Sambungan misi Jejak Kasih. Kami anak-beranak bersarapan di Hotel tapi x sarapan sama-sama SIL sebab kami terlajak tidur..anak beranak diulit mimpi indah *agaknyalah...

Saya sukakan decoration di hotel tu..rasa tak macam di hotel tapi seperti kami di rumah sendiri. Lupa nak ambil gambar di lobi sebelum masuk kafe..Adik dan Abg Long teruja bermain di situ.

Selesai bersarapan kami bersiap-siap terus check out. Tak berjalan ke mana pun, fligt SIL dalam jam 3.00 petang bermakna jam 1.00 petang sudah perlu ada di sana check in lugage. Maka, kami sekadar meronda-ronda di Komtar. Owh, sebelum itu kami membelah belah jeruk di pasar jeruk (saya tak taulah apa namanya tapi berdekatan dengan Komtar) untuk di bawa pulang ke Manjung. Semestinya!

Penat meronda-ronda di Komtar kami makan kfc di bawahnya. Yang paling boring (mujur tak hilang selera makan) Abg Long menangis-nangis minta dibawa ke tempat game berhampiran. Bilangnya, nak naik kudalah, nak naik kapal layarlah. Siap minta wang lagi sama mama! Aduh! Nasiblah ada SIL dan kawannya..kalau tidak ehmm faham-faham aja lah...



Selesai makan dan bermain kami bergerak ke Bayan Lepas Airport..mengisi detik-detik akhir bersama...




~ Selamat Jalan makcik Dayen...insyaAllah...kita berjumpa lagi! ~

Kami terus bertolak balik ke Sitiawan jam 2.10 petang dan tiba alhamdulillah selamat tiba di rumah jam 5.15 petang. Dalam perjalanan Abg Long pula tiba-tiba mabuk dan muntah di dalam kereta.  Nasib baik dah sampai Manjung masa tu. Berhenti tepi jalan cuci-cuci apa yang patut. Dah sampai rumah still lemah Abg Long..bagi mandi baru dia segar. Kasihan.

Sekian sajalah kisah kami sekeluarga. Tunggu raya nanti kot jalan-jalan jauh lagi. InsyaAllah. Tawau..nantikan ketibaan kami ya! Wassalam.

*Malam kami buat kenduri durian di rumah mak (3 biji ja). Uncle Black turut serta. Ngantoknya saya di office. Ngeh2~. Nantikan wajah Uncle Black (sepupu suami saya) nanti ya..
0

Penang : Misi Jejak Kasih #2

Apr 2, 2011

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

~ Adik dahagakan kasih sayang seorang makcik air ~

Jam 8.00 malam kami keluar makan ja..Tapi sementara menunggu SIL, kami bergambar di bilik hotel bersama anak beranak...(gambar akan diupload kemudian ya....)

~ Adik.Mommy.Abg Long ~

~ Adik.Daddy.Abg long ~

~ Aminsmart ~

Tadi kami makan di Pulau Jerejak..sampai ja, penuhnya tempat parking. Peniaga di gerai-gerai tersebut berebut promote supaya customer makan di kedai mereka..owh pelik juga saya rasa. Emm..lain tempat lain budayanya...

Adik dari dalam kereta tidur nyenyak..lebih setengah jam menunggu sajian adik terjaga dan meragam..last-last dah balik hotel baru saya teringat tiada langsung ambil gambar Jejak Kasihan Kasih...kesian betullah...hehehe...

Sampai di hotel hampir jam 11.00 malam..terus semua kedebommm..tidur..saya pun mohon diri dululah ya..wassalam.
0

Penang : Misi Jejak Kasih #1

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

Saya, suami dan anak-anak di Penang. Bertolak jam 10.45 pg dan sampai ke Terminal Feri jam 12.15 t/hari. Lamanya kami menunggu dalam jam 3.00 baru sampai ke pulau..cari-cari hotel SIL  menginap x ketemu. Langsung kami bertemu di Pdg Kota..isi perut dahulu dan baru balik ke hotel..sekarang ni tengah berehat melayan anak-anak....
~ mommy ~

~ Sevaji the bOs ~

~ Heroin Jejak Kasih ~

~ Speacial Agent OsO ~

Belum sempat lagi bergambar sama SIL @ makcik mereka ni..owh ya, act SIL berkursus di Penang. Ya lah kan alang-alang jauh dari Labuan datangnya mestilah nak ketemu sama keluarga dan kawan-kawan di Semenanjung ni. Petang ni SIL ada misi Jejak Kasih bersama teman lamanya. Malam ni InsyaAllah kami berlima berjalan-jalan (tak tau lah nak tuju kat mana) menghabiskan masa bersama-sama. InsyaAllah. Esok petang SIL akan nak flight balik ke pangkal jalan Labuan... 

Kami mengenap di Hotel Regal....ok sangat dan selesa. Price berpatutan. Anak-anak suka..hepi..sampai tak reti nak duduk diam..View pun menarik. Boleh lihat lautan yang luas. Anak-anak saya fuhhh...tak tau lah nak cakap...hahaha
 ~ ok lah kan..kecik-kecik berdikari sudah ~

 ~ Call boyfriend jap, wifi excelentttt!! ~

~ Abg Long Kasi bontot ~

~ Main bawah meja ~

Oklah. Nak bersiap-siap. Malam nak togeder-geder. Wasalam.

*Maaf kepada rakan-rakan opis tak dapat menyokong SKT n membantu Urusetia Makan..