Berita Hari Ini dan Sebelumnya...

Feb 3, 2011

Bismillahirrahmanirrahim....
Assalamualaikum wbt...

Lama saya tak jenguk blog. Lately, saya sering selalu tido awal bersama anak-anak menyebabkan saya jarang update blog. Kehendak untuk menulis, sentiasa ja ada. Anytime. Anywhere. Masa ja yang tidak mengizinkan.
Untuk pengetahuan semua, anak kecil saya 'Ainul Mardhiah' sudah pun masuk 1 tahun usianya pada 28hb. Januari yang lalu. Alhamdulillah. Dua hari sebelum itu, saya telah membawanya ke klinik dan telah menerima suntikan umur 1 tahun. Jururawat maklumkan pada saya, biasanya bayi akan demam selepas seminggu.

Tapi pada 28hb Januari (Jumaat) Abg Long pula yang kena demam. Melihat keadaannya yang dah macam tak berdaya, selepas ja solat Jumaat saya dan suami membawa Abg Long ke klinik. Panas sangat-sangat badannya sehingga Dr masukkan ubat melalui bontotnya. Hehe..alhamdulillah. Sekarang Abg Long sihat sudah!

Sebenarnya, nak belanja diorang makan kek tapi oleh kerana dah demam hari itu terus batal program. Sampai hari ini, tak celebrate pun Birthday Adik. Kasihan. Sabar ya Adik..

Di atas ni, gambar Abg Long sedang menyiapkan homework pertama beliau pada 24hb yang lalu. Nak tau tak apa perasaan saya bila cek beg sekolah Abg Long dan mendapati ada homework?? Owh...saya yang risau! Boleh ke anak saya buat ni..alhamdulillah yang pertama ni, memang rajin Abg Long buat. Esoknya, ada lagi homework tapi sangatlah liat beliau nak buat homework. Asyik nak main ja. Terpaksalah saya standby rotan di sebelah. Hahaha..

Yang paling lawaknya, macam-macam alasan yang beliau bagi untuk mengelak dari membuat homework. Katanya, tangan sakitlah, banyaklah, macam-macamlah. Tak padan dengan orangnya yang kecil tapi akalnya panjang. Cikgu Mala ada bagi tahu saya, Abg Long ni tak padan dengan kecil tapi suaranya boleh tahan di tadika. Cikgu Ganthi pula cakap...i likes him, very friendly. Ye lah tu, memang pun, masuk ja pagar tadika Abg Long bukan pandai nak babai mama dia, blah ja. Itu pun kalau tak diingatkan suruh salam dan cium tangan mama dulu, confirm tak buat..hahaha....

CNY ni Abg Long dan kami semua bercuti panjang termasuklah Opan dan Atuk. Alhamdulillah.

Ok, yang ini pula gambar mereka semalam. Sedang bermain bersama. Sebenarnya, saya nak fokuskan pada Adik. Kelakar sangat sedang berusaha menarik binatang biru tu bersama keretanya. Tak padan dengan kecil tp daya imaginasinya macam-macam. setiap kali nak fokus, Abg Long menyibuk. Asyik muka dia ja. Nak marah karang, susah pula sebab Abg Long ni dah pandai merajuk. Sampai tak mahu bercakap dengan saya. Hahaha...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *

Hari ini juga, saya ada mendapat dua berita. Good n bad news.

Yang pertamanya, saya menerima panggilan daripada sahabat lama yang saya kenali sejak bekerja di mpm. Beliau adalah Nurul yang dahulunya adalah salah seorang pekerja di sebuah syarikat yang sering berurusan dengan pejabat saya. Sekarang beliau tinggal di Kuala Kangsar bersama suami. Adalah beberapa perkara dibualkan dan sempat juga tinggalkan no. hp masing-masing. Cumanya, saya mendoakan semoga beliau dan suami dikurniakan cahaya mata dan mudah-mudahan persahabat kerana Allah ini sentiasa kukuh selama-lamanya. Amin.

Yang keduanya, saya dan suami terima berita di mana beberapa buah rumah di kampung suami sedang terbakar. Allah. Pertama sekali mendengar suara Diana di talian tiba-tiba lain saja. Sedangkan, petang itu (waktu tu hampir jam 7 rasanya) kami call mama sebab nak tanya tarikh perkahwinan sepupu mereka di Balik  Papan, Indonesia. Sedang berbual, panggilan terputus. Suami saya contact semula tapi tidak berjawab. 

Rupa-rupanya, di sana keadaannya sudah kelam kabut kerana beberapa rumah sedang terbakar. Hati saya mula berdebar-debar tatkala menerima khabaran begitu. Apatah lagi hati suami saya. Sempatlah suami tanya pada adiknya rumah yang mana terbakar, api ke arah mana, dan macam-macam lagi. Kami di sini cuma berdoa semoga rumah mama terkecuali kerana jaraknya kata suami mustahil untuk terkena disebabkan arah angin menolak ke atas bukit. 

Bomba lambat sampai. Kami disini sampai bengang-bengang. Khabar terakhir kami terima, rumah nenek Waria juga terbakar. Allah. Terus saya terbayang wajah nenek Waria. Kasihannya nenek. Dia sangat baik. Saya ingat lagi masa pertama kali jumpa dia, terus dia peluk dan cium saya membuatkan saya rasa selesa ketika tinggal di sana. Huhu..Khabarnya banyak rumah yang terbakar. Bekalan elektrik juga terputus. Ehm..ntahla. Ini pun kami tunggu ja berita dari mama n diana di kampung.

Owh ya..hari ini juga adalah birthday si diana. Nampaknya, inilah kenangan hari lahir yang paling tidak dapat beliau lupakan. Mana taknya, sempat juga beliau mengangkat mesin basuh semasa kejadian...hehehe. Lega hati saya bila dengar dia ketawa...huhu

Ok lah, saya pun dan sangat-sangat mengantuk. Good night semua. Wassalam.

0 kOmEn:

Post a Comment